Mar 31, 2011

Bebas berubah

Seekor gajah sangatlah mantap paras rupanya dengan muscle yang boley menyebabkan nyawa makhluk lain melayang jika terkena lempangan beliau..
Tapi seekor tikus yang hanya berada di pinggiran bisa menyebabkan kegagahan seekor gajah bertukar menjadi negatif dan serta merta si gajah menjadi sangat pemalu..

Seorang body builder boley menolak kereta proton saga lama yang fully loaded hanya dengan menggunakan sebelah tangan sambil makan kuaci dan ditakuti ketika bertugas di kelab malam kerana pernah menyebabkan seorang pelanggan di kelab malam tersebut koma 3 hari akibat dijentik bertalu-talu di leher dan tenggorokan beliau..
Tapi seorang wanita yang comel bisa membuatkan body builder tersebut menangis teresak-esak setiap malam apabila ditinggalkan tanpa pesan (clash la)..


Takotlah badan macam ni [google]


Seorang pakar motivasi yang tiap2 hari memotivasikan orang belum tentu berada pada tahap motivasi sepenuhnya untuk diri sendiri..
Mengikut pengakuan ikhlas pakar motivasi yang dirahsiakan namanya, beliau cuma dapat bertahan beberapa tahun sahaja sebagai penceramah motivasi..
Menurut beliau ;
Apabila sampai pada satu tahap, beliau akan merasakan seolah-olah kata2 motivasi yang setiap hari beliau lontarkan itu adalah sia2..
Jika pada tahap itu beliau terdemotivasi, maka akan musnahlah karier dan nama sebagai pakar motivasi serta calarlah maruah beliau..
Menurut beliau juga, ramai pemilik nama pakar motivasi yang tidak dapat mengawal kelakuan ketika berada pada tahap tersebut dan telah mencemar duli dunia motivasi..

Bukan mudah untuk hidup ; jadi hidup bukannya mudah..
Bila2 masa hati manusia boleh berubah dengan sebarang sebab yang kadang2 tak masuk akal sebabnya..

Bak kata Matahari ;
Hati manusia rapuh, siap ada gear reverse depan belakang..

Bertahanlah...

15 comments:

sonnet™ said...

entry kau selalu buat aku kene berfikir apa yang cuba disampaikan
kalah soalan KBKK!

april said...

ada orang pernah cakap,
manusia tak berubah,
tapi cuma lebih semakin menjadi diri sendiri.

RastaMat said...

@ sonnet™

google translate please..hahaha..
It's critical thinkin'..

@ april

semakin menjadi diri sendiri

oh nice..
baru jumpa ayat ni..
thanks oh..

MATAHARI said...

ok, ayat april menawan.

tapi berfungsi pada mereka yang menjadi diri sendiri,

tekanan pakar motivasi berat, daripada orang biasa, kerana apa yang mereka katakan mudah kembali pada diri sendiri. pecah dinding itu dengan caj2 positif yang melampau, demotivated, dan mereka akan rasa berada di sudut paling bawah.

RastaMat said...

@ MATAHARI

ouh damn!!
ayat lu lagi menawan umpama matahari pagi..
nice2..

Belalang Hijau said...

tahukah anda yang bellang pernah menjadi pakar motivasi satu ketika dahulu dan d sebabkan belalang terlalu pakar memotivasikan insan2 d sekeliling, kini belalang mengambil keputusan utk tggl d bawah tanah...

korang paham? belalang pun x paham apa yang belalang cakap...

wakakaka

aku perlukan pakar motivasi!

Bob Merley said...

Ramai pakar motivasi jual ubat. Pastu layan pill kuda sbb nk carik motivasi. hahaha

ama said...

kahkah.
overnya gambar muscle tu.

- elina - said...

matahari punya gaya mcm lec lah .

najihah sahami said...

mat!mintak tlg mai motivate org sikit! jatuh cinta lak ngan ayat2 tu.:)

Sca Ndx said...

jap. er.semua dah cakap benda best. diam jela. hehe

RastaMat said...

@ Belalang Hijau

ok pak belalang sudah masuk air..
jauhi diri beliau segera..
hahaha..

@ Bob Merley

u know the truce aite??
gud..

@ najihah sahami

salah satu contoh terbaek menunjukkan sebab hati manusia untuk berubah..

jatuh cinta lak ngan ayat2 tu..:)

@ Sca Ndx

luahkan saja brader..
bacaan setiap orang laen2..
kalau orang laen tak nampak tulisan lu cantek, mungkin wa nampak..

luahkan...

Republic Aku said...

tersenyum cuma...

i am S!L4H.. said...

eh cambest la ayt, heheh. btol kah pakar motivasi pon bleh cmtu. =.=

RastaMat said...

@ Republic Aku

teruskan senyuman itu brader..




@ i am S!L4H..

for sure S!L4H (name macam style hacker jek hehe..)

mereka pon manusia jugak kan..