Dec 17, 2012

Opick Nyebut

Mainkan musik



Tombo Ati Iku Limo Perkarane
Kaping Pisan Moco Quran Lan Maknane
Kaping Pindo Sholat Wengi Lakonono
Kaping Telu Wong Kang Sholeh Kumpulono
Kaping Papat Kudu Weteng Ingkang Luwe
Kaping Limo Dzikir Wengi Ingkang Suwe
Salah Sawijine Sopo Biso Ngelakoni
Mugi-mugi Gusti Allah Nyembadani

Sama Makna Dengan

Obat Hati Ada Lima Perkaranya
Yang Pertama Baca Quran Dan Maknanya
Yang Kedua Solat Malam Dirikanlah
Yang Ketiga Berkumpullah Dengan Orang Soleh
Yang Keempat Perbanyaklah Berpuasa
Yang Kelima Zikir Malam Perpanjanglah
Salah Satunya Siapa Bisa Menjalani
Moga-moga (Gusti) Allah Taala Mencukupi

Dikompos oleh Sunan Bonang


Tapi tak ada satu pun yang aku ambil buat ubat untuk hati ni..
Kau ada??


Oct 5, 2012

Siri 9 Dollah


Mak Dol : Dol, mari sini.. Mak ada cerita nak ceritakan pada kau..

Dol : Cerita apa mak?

Mak Dol : Tajuk cerita ni, Anak Itik yang Hodoh..Mak cerita ni sebab mak tahu kau selalu kena kutuk-kutuk kat sekolah kan..Che'gu pon pandang rendah pada kau..

Dol : Mana mak tahu?

Mak Dol : Mak kan stalker terhebat abad ni..Mestilah mak tahu..Mih Mih Mih Mih

Dol : Eh mak ni bergurau pulak..Dol sumpit kang jap lagi..Hah cepatlah cerita mak..

Mak Dol : Ok, cerita dia bermula begini..Di dalam sebuah reban, tinggal seekor Ibu itik dengan 7 ekor anaknya..Semua anak itik itu berwarna kuning kecuali seekor anak itik berwarna kelabu..Ibu itik sendiri berasa hairan, kerana anak itik berwarna kelabu itu agak besar berbanding dengan anak-anak itik yang lain..Disebabkan warna dan saiznya yang berbeza, anak itik ini sering diejek dan dipersendakan oleh anak-anak itik yang lain..Mereka memanggilnya Anak Itik Hodoh..Anak itik hodoh ini berasa sedih dan terhina..Pada suatu hari, anak itik hodoh ini melarikan diri dari reban tempat tinggalnya..Dia ingin mengetahui siapa ibu bapanya yang sebenar..Dia bertanya kepada burung-burung dan ayam siapa ibu bapanya..Burung-burung dan ayam tersebut tidak dapat memberikan jawapan..Suatu hari, setelah penat berjalan, anak itik hodoh pergi ke tepi kolam untuk minum air..Dia terkejut apabila melihat terdapat bayang-bayang seekor angsa putih di dalam kolam itu..Rupa-rupanya barulah dia sedar bahawa dia adalah seekor angsa putih, dan bukan seekor anak itik yang hodoh..Beberapa ekor angsa putih yang sedang berenang di dalam kolam itu mengajaknya berenang bersama-sama..Kini angsa putih yang cantik itu tidak berasa sedih lagi, kerana kawan-kawannya tidak akan mengejeknya lagi.

Dol dengan wajah yang bersinar-sinar pon terus menuju ke arah cermin di dalam biliknya untuk melihat wajah sebenar beliau........

Hai saya Itik [Sumber : Google]




Sep 11, 2012

Superhero #kaplam in action




*******************
Tuned by
Azam Roy
Antz Joy
Khalis Ikhlas
Rasta Mat

*******************

Aug 13, 2012

Assalamualaikum

Jadi bersempena dengan Ramadhan yang kian ke penghujung, eloklah kiranya saya memohon seribu macam keampunan dan kemaafan dari semua yang mengenali saya secara terus atau tidak terus.. Saya sedar terlalu banyak dosa yang saya dah buat kepada semua umat manusia.. Saya sedar dengan kelakuan saya yang buruk ini dan kata-kata yang telah mencemar maruah kalian, jadi saya bersungguh-sungguh meminta maaf dari kalian agar selesailah urusan duniawi kita sebelum saya ke alam lain.. Jika ada ketidakpuashatian, hutang makan minum atau apa saja, tuntutlah dengan saya.. Lebih baik jika berhubung terus dengan saya, muka bertemu muka dan berharap semuanya selesai.. InsyaAllah.. Saya doakan kalian menyambut Syawal dengan keberkatan dan penuh rasa kesyukuran.. Walau apapun dugaan yang datang, setiap satu kejadian, hanya Tuhan pemilik segala rahsia..



harap dapat disebarkan kepada yang mengenali saya
-Mat-






Jun 28, 2012

Rencana Dan Bencana : Aku Seekor Biawak


Sedang aku melintas jalan menuju ke arah tasik seberang yang menghijau, tiba-tiba ; 'Vrooommm' berdesup laju kereta ni memecut! Mak aih! ikotkan hati aku mahu je aku kejar balik.Tapi aku sabar sebab hari ni aku pose.Aku teruskan perjalanan sambil merenung sepanjang hari dan sambil-sambil lidah terjelir menahan panasnya dunia hari ini.

Mahu tak panas! manusia manusia ni dah tak reti dok diam, asyik menebas dan meneroka.Tamak dan haloba! haa tu tak campur yang merempit lagi, patot la ramai sedare mare aku kene langgar.Tiap-tiap minggu ade yang jadi arwah atas jalan raya tu.

Jadual harianku bagaimana pun tetap sama, maklumlah aku ni sekadar biawak kampung je atau lebih dikenali sebagai 'biawak jagoan kampung'.Aku biasanya dijumpai di Sarawak, Malaysia.Ia terletak kira-kira 70.6 kilometer (44 batu) barat Kuching ibu negeri, sangat dekat dengan sempadan Kalimantan Indonesia. Tapi tu dulu la, sekarang ni bersepah sedare mare aku kat serata dunia (hasil menontong National Geogrhapic). Maaf la lambat sikit kenalkan diri.Tapi aku di sini bukan nak bercerita pasal 'History' aku sekor persekor, tapi perkongsian impian aku dan dugaan aku je.

Siapa tak sedih oi! Hidup aku ni sekadar jilat pagi makan pagi, jilat petang makan petang.Sebab tulah aku berusaha mengumpul tenaga.Siang malam aku berlatih mendaki Gunung Kinabalu tu.Naik berkematu kaki dan tangan aku ni.

Inilah yang dikatakan Jilat pagi makan pagi, Jilat petang makan petang


Hendak dijadikan Al-Kisahnya lah kan, pada satu hari tu aku telah ditangkap.Dorang cakap aku naik gunung tak dak permit! kejadah dia! Aku dikotakkan dan kemudian dibawa kesini.Dan disini aku bahagia.Kenapa?? Kerana impian aku tercapai.

Rupa-rupanya aku ditangkap sebab aku ingin dikaji dan diwartakan sebagai spesis biawak Asia yang baru. Kat sini aku bersama lagi dengan saudare mare seangkatan aku walaupun rupa mereka ni ganas sikit laa.Nama pun da macam komando bhaii! tapi aku panggil dorang komodo aje.Dorang ni baik dan menjaga persahabatan.Aku sungguh bertuah kerana dikurniakan sahabat yang baik dan jauh dari kekejaman Manusia!

Dan akhirnya aku di kepulauan Galapagos! At last Im free from human and the gang! hehe.. kecek omputih skek, name pon oversea boh!

TAMMAT

Penulis asal :  @khalis_ikhlas

May 26, 2012

Menebus Kesalahan

Pendahuluan ; Aku rasa bersalah sebab baru-baru ni aku bukak la blog aku.. Pastu aku saja nak tengok statistik blog ni, yela mana tau ada ping dari Jamaica ke.. Untung-untung anak beranak Bob Marley ada bukak blog ni, boleh mintak belanja gitar karen sebijik.. Dalam banyak-banyak post, semua tengok entri aku pasal tempat makan best kat melaka.. Padahal entri tu aku saje nak bahan owner kedai tu pasal typo.. Tak sedap pon dia masak.. Baik lagi aku masak nasik dengan kari sardin kat umah..

Perenggan kedua ; Maka terpacul rasa bersalah aku kepada mereka yang tulus dan ikhlas ingin mencari tempat makan sedap kat melaka.. Baiklah di sini aku ingin menyenaraikan dua tempat makan yang berasaskan nasi ayam.. Maksudnya peminat nasi ayam boleh la cuba kedai ni..

1. Kedai Nasi Ayam Mak Esah kat Durian Tunggal

Kedai makan ni biasa-biasa je, maksud aku keadaan kedai tu.. Warung kampung la senang kata.. Tapi kalau tengah hari tu berebut jugakla tempat duduk dengan orang lain.. Kedai ni ada cendol sekali.. Cendol Che Adi.. Boleh layan jugakla kalau kena masa panas terik tu.. Kedai ni kat simpang (corner lot) berdepan dengan Balai Polis Durian Tunggal.. Kedai ni bukak tengah hari sampai petang je.. Paling lewat pon tutup dalam pukul 8 malam gitu..

2. Kedai Nasi Ayam Pandan kat Melaka Baru

Kedai ni pon jenis warung tepi jalan jugak.. Yang pandan tu bukan nasik, tapi dia punya ayam.. Dia bungkus ayam tu dengan daun pandan, pastu goreng.. Dia punya bau kemain wangi menusuk kalbu.. bau kapor baros pon kalah tau.. Kedai ni bukak petang sampai ke tengah malam lebih kurang pukul 12 tengah malam la dia tutup.. Dia punya air barli ada lain macam sket rasa dia.. Aku tak tau dia pakai barli apa, tapi syok jugakla.. Kedai ni betul-betul depan Kilang Infeneon.. Sederet tu ada tiga kedai kalau tak silap, dia yang hujung sekali dekat dengan traffic light..

Penutup : Tapi ada yang cakap area Bachang ada nasi ayam sedap jugak.. Aku tak pernah cuba lagi kat situ..Tak tau pon yang mana satu kedai tu.. Ok lah, setakat ni je la untuk aku menebus kesilapan aku kepada mereka yang dah termasuk blog ni dan kecewa.. Kalau nak tau lebih lanjut, boleh BiBiEm aku.. Ni BiBiPiN : p66Un7D3eK



Ampun maaf dipinta andai tersilap kata terkasar bahasa..

Aku rasa aku ni kelakar yang sangat kelakar.. Aku harap kalau aku masuk maharaja lawak, aku boleh bergabung dengan Amer..

Sekian terima kasih daripada aku dan Amer..


Google memberi, kita merasa







Apr 21, 2012

Sahabat dan kawan-kawan

Diam-diam..Dengar saja..


Seterusnya pilih SETELAH



Seterusnya pilih DAMAI

Mar 6, 2012

Temubual : Dendam

Satu sesi temubual secara rawak bersama beberapa orang berbangsa melayu telah dijalankan..Sama-sama kita hayati ulasan mereka..

SATU
Nama aku Azmi..Panggil aku Azmi..Aku paling susah nak lupakan apa yang orang dah buat kat aku..Ya aku memang kuat berdendam..Sangat kuat perasaan dendam tu dalam hati ni..Aku tak akan lupakan sesuatu tu sampailah aku dapat balas balik..Aku sakit, kau mesti sakit jugak..Paham??!!

Guwa : Paham..Terima kasih bang..

*********************************************

DUA 
Nama I Nora..Bukan Nora Elena..Tapi kalau U nak panggil I Nora Elena pon apa salahnya..Hiks Hiks Hiks..What? U tak kenal Nora Elena?? Kenapa la U ni kampong sangat..Ishh ishh kesian..Hah apa U tanya tadi? Dendam? U tengok muka I ni ada macam kuat dendam punya orang ke? Dah la, tak kuasa melayan orang kampong macam U ni..I busy la sekarang..

Guwa : Ok babai..

 *********************************************

TIGA
Gua Jepp..Lu buat taik dengan gua, gua rilek je..Gua memang black metal bro, tapi gua ada tuhan..Black metal gua setakat musik je, takde sampai kokak kepala kambing..Gua yakin satu hari nanti tuhan balas balik apa yang lu buat kat orang lain..So, gua rilek, gua cool..Jaga peribadi sendiri lagi bagus daripada dok berdendam bro..

Guwa : Lu memang cool brader..

*********************************************

EMPAT
Panggil aku Manan..Aku ni memang jenis susah nak lupa, lagi-lagi benda yang menyakitkan hati..Tapi aku tak sampai tahap dendam pon..cuma susah je nak lupa..Aku suka buat-buat tak ingat..Ye la daripada kau sakit hati sendiri, baik kau buat-buat lupa..Untung-untung lupa terus..Aku tak cool sangat dan aku tak hot..

Guwa : Aku hot, aku ok..

 *********************************************
  
LIMA
Hai nama kitew Suraya..Awak boleh panggil kitew Su, Sury, Aya, Suryana, Wawa, Wiwi, Wuwu, atau ape-ape la yang awak cukew..Hihihiks..Kitew niew tak cukew larh dendam-dendam niew..Buat semak kepalew jeww..Lebih baik kitew jalan-jalan kat Time Square kew, KLCC kew..Boleh amek gambar dalam toilet..Beshh cangaaaaat taww!!!! Awak ni encemm larhh..Jom teman itteww jalan-jalan nak?

Guwa : Takpelah itteww busylah..babai.....

********************************************* 

ENAM  
Wa Daud..Wa ni kaki ganja tapi wa ok..Wa kalau bab-bab dendam ni memang tolak tepi la..bukan apa, kang tetiba wa mati, tak sempat nak maafkan orang lain, kan susah jadinya..Kat SANA nanti dia nak mencari kita minta maaf apa semua..Leceh derr..Mak wa cakap, daripada berdendam, lebih baik lu doakan orang tu macam ni :

Ya, Tuhanku..Tabahkan hatinya, kuatkan semangatnya untuk menghadapi hidup, limpahkan maghfirah dan kasih sayangMu agar hidupnya sejahtera di dunia dan akhirat.. Amin Ya Rabb.. 
Bro, lu nak pegi mane lepas ni? Wa ada sedapur lagi ni, nak layan sekali tak bro? Tapi wa nak Asar dulu pastu kita layan..ok?

Guwa : Erk..Ok tapi lu imam tau bro..

 *********************************************


 SEKIAN, TERIMA KASIH.. 


Feb 20, 2012

Momok

Seringkali anak-anak kecil dimomok-momokkan dengan perkara yang tak masuk akal..Tujuan anak-anak ini dimomok adalah untuk menyekat kelakuan atau memberhentikan perbuatan yang pada kaca mata kasar ibu bapa adalah tak betul..

Contohnya anak itu mahu berjalan ke luar rumah untuk melihat suasana keliling rumah..Ibunya menyergah ;
Hah jangan keluar, nanti kena gigit dengan miaow besar (kucing)..!!

Maka takutlah kanak-kanak itu dengan kucing sehingga dewasa..Keadaan itu semakin buruk dan sangat menjijikkan apabila ; sebenarnya si ibu itu sedang bermalasan di depan tv sambil tengok siaran ulangan AF18 buat kali ke 5..

Biarkan anak-anak main pasir, tapi pastikan anda ada di samping mereka..
Paling kiri itu anak jiran,aku tak tau nama dia..Dua lagi anak sedara aku..
Yaya (baju pink) dan Fatin (baju hitam)..

Kepada ibu bapa, pada sekian-sekian umur, anak kecil ini berada pada tahap tertinggi untuk explore keadaan sekeliling..Maka rajinkanlah diri untuk memerhatikan anak itu..Biarkan anak itu menyentuh, memegang dan merasai apa di sekitarnya asalkan tak mendatangkan mudarat dan dibawah pengawasan anda..

Memang kadang-kadang ibu bapa sangat sibuk dengan tugas harian ; contohnya si ibu sedang memasak tetapi anak kecilnya itu berkeliaran tanpa pengawasan..Maka perlulah dimomok anak itu supaya boleh dikawal batasan anak itu..Tetapi jadikanlah momokan itu sesuatu yang logik dan bermanfaat untuk anak itu aplikasikan menjelang dewasa kelak..

Aku tak dapat berikan contoh-contoh momokan yang logik setakat ini, tapi ia boleh direka dan disesuaikan mengikut keadaan..Sama-samalah kita doakan anak-anak kita supaya dapat dihidupkan dalam keadaan yang sempurna..

[sedikit ilmu]

Jan 3, 2012

Sekilas pandang

Pada kesempatan ini aku cuma nak bagitahu bahawa aku lebih berminat sekiranya kau bersemuka dengan aku di alam sebenar..Ia pasti lebih mengujakan kerana salah satu sebab yang kukuh adalah kau dapat melihat dengan mata sebenar kau keindahan ciptaan tuhan ini. Makhluk yang menjadi pujaan setiap wanita di seluruh pelusuk Tanah Melayu..

Aku juga ingin berpesan agar janganlah mudah terpedaya dengan dakyah-dakyah yang terdapat di ruangan internet ini selagi kau belum jumpa bukti yang sahih..Ini kerana jika kau sebarkan benda yang salah, dan perkara itu berlarutan maka terimalah hasil daripada saham yang kau tanam itu di sana kelak..

Selain itu aku juga suka mengingatkan agar kita berdiri di depan cermin sebelum memaki atau menghina siapa-siapa terutamanya di alam maya kerana aku pasti perbalahan-tiada-siapa-menang akan berlaku..Tambahan pula, "keyboard-warrior" adalah sangat sesuai diberikan kepada mereka yang tak ada kehidupan realiti dan mereka mungkin rabun atau berperut buncit atau kedua-duanya sekali..

MUNGKIN itu kau

Akhir sekali, aku mahu mengajak kau semua keluar atau bangun dari tempat kamu beristirahat sekarang dan pergi mencari udara segar..Keluarlah kau segera pandang alam sekitar supaya kau kenal siapa diri kau yang sebenar..Kalau kau masih tak sedar diri juga, apa kata kau tahan nafas kau selama 5 minit saja daripada sedut udara milik tuhan kau..Boleh buat? Kalau boleh maknanya kau tak perlukan tuhan, jadi pergilah cipta dunia kau sendiri..

..dan berhentilah berdendam..

Semoga berjaya dalam hidup..
.
.
.