Oct 29, 2011

Kawan-kawan

Aku seorang peminat irama kepop jepop, penggemar cekelat daim dan pengguna belekberi..

Ada seorang kawan aku diberi nama Jamal..
Seronok aku berkawan dengan Jamal ni pasal beliau ni layan lagu-lagu kepop jepop..Seong Bang Ngang, Mang Kok kiat, Chua Boon Siew, Wong Gee Lor, Luw Chee Bhai dan lain-lain penyanyi kepop jepop ni memang kami minat sangat-sangat taw.. Kami dah like banyak-banyak kat fan page pesbuk diorang ni..
Walaupun beliau ni bapok, tapi aku suka je berkawan dengan beliau ni sebab beliau je lelaki yang minat irama jepop kepop kat unibersiti aku ni..
Yela, bapok pon beliau masih manusia taw, ada hati dan perasaan.. Tak baik kita asingkan diorang dari hidup manusia normal.. Kita kena la paham perasaan diorang si bapok-bapok ni, support diorang untuk terus hidup..
Pernah satu hari tu beliau ajak aku buat pekerjaan meniup, aku terpaku terkaku tak tahu nak buat apa dah.. Jadi aku relakan saja la apa yang dia buat, yela kan kawan aku.. tak bestlah kalau kecewakan hati kawan sendiri.. Dah la selalu sangat beliau belanja aku makan kat kedai mahal-mahal seperti setarbak, pizahak-tuih, kayepsee dan lain-lain..
Aku pasrah dan sanggup aku berkorban apa saja untuk kawan aku sebab beliau sajalah teman seirama kepop jepop aku kat unibersiti aku ni..

Aku punya kawan lagi sorang namanya Milah..
Beliau ni pula penggemar cekelat daim sama macam aku..
Aku memang taksub sangat dengan cekelat daim ni pasal dia punya rasa memang boleh buat aku khayal macam kena kapal selam..
Kami selalu ke Langkawi bersama semata-mata nak dapatkan cekelat daim kat sana walaupun jarak Langkawi dengan unibersiti kami melebihi 750 batu..
Kami sanggup tak makan apa-apa seharian asalkan dapat makan cekelat daim yang lazat itu..

Ini cekelat daim yang kami gilai


Pernah sekali tu ada seorang kawan kami ambil kami punya daim seketul tanpa pengetahuan kami, akhirnya budak tu masuk sepital sebab kami lempang budak tu dari kiri membawa ke kanan serta dari atas meleret ke bawah.. Dipercayai dagu kawan kami tu beralih ketepi seiring tingginya dengan paras hidung..
Jangan main-main dengan daim kami ok?? 

Aku suka berkawan dengan Azmi sebab beliau mempunyai belekberi torch..
Kalau aku lepak dengan beliau, dari malam membawa ke pagi pon masih melepak lagi.. Kadang-kadang tu tak bercakap apa pon, masing-masing mengadap belekberi je maen pesbuk, tuihter, bibi'em.. Kami borak dalam laman sosialan je la.. Yela henpong canggih-manggih mahal-mahal membazir la kalau tak digunakan..
Kami merupakan teman sebilik di unibersiti..
Tahap keobsessan kami dengan belekberi sampai berak jamban sebelah-menyebelah pon bibi'em, nak tanya dah abes ke belom..takkan nak jerit-jerit plak kan..kalau nak ajak keluar makan pon kami bibi'em je walaupun jarak kami sejengkal cuma.. Bukan apa, kadang2 Azmi tengah pakai teleponkepala (headphone) melayan lagu-lagu belekmetal.. Aku taknak la ganggu beliau, sebab tu aku bibi'em je beliau.. Risaw juga kalau tengah si Azmi hentak-hentak kepala layan lagu, dia kokak kepala aku..
Tahap obsess Azmi dengan belekmetal ni kadang-kadang sampai bawak balik kepala kambing dalam bilik, pasang lilin, macam nak buat ritual..
Hah kalau bab lagu memang aku pesongkan terus nilai perkawanan aku dengan beliau..Mane boleh masok jepop kepop ngan kepala kambing kan?
Jauh panggang dari punggung..


ini contoh irama kepala kambing yang asas

*nama-nama diatas tiada kena-mengena dengan yang hidup ataupun yang sudah meninggal dunia..
*aku diatas juga hanya rekaan semata-mata..
.
.
 

Oct 23, 2011

Persamaan yang kabur

Kau kenal generasi Aliff iaitu Aliff Aziz dan Aliff Satar??
Aku tak pernah amek port pasal artis baru lagi sekarang ni tak kira dalam negara atau luar negara melainkan ada kawan2 yang suggest kat aku..
Jadi siapa dia dua Aliff itu aku tak kenal sehinggalah aku mendengar persamaan mereka dengan Bruno Mars..
Hebat mereka ni sehingga disamakan dengan artis yang genius dari luar negara itu..
Jadi aku pon carilah sedikit info pasal dua Aliff ini dan keputusannya aku pengsan 2 jam selepas muntah darah..



Jauh panggang dari punggung la kak oi..
Genre lagu dah tentu2 beza, cuma cara penyampaian catchy mungkin yang sama..
Bukan aku merendahkan martabat dua Aliff ini, tapi untuk disamakan dengan Bruno mungkin belum lagi..
Mereka hensem (kate kau) dan bergaya memang seperti Bruno tapi tak semestinya mereka sama dengan Bruno..
Maksud aku dua Aliff ini adalah artis yang hanya menyanyi, dan belum sampai tahap mereka diangkat menjadi orang seni..
Lagu mereka masih lagi ihsan pencipta lagu atau milik syarikat rakaman, video klip mereka pemberian orang..
Bruno berdiri dengan diri Bruno Mars dan kawan2 yang support beliau..
Itu beza yang sangat ketara..
Atau dalam erti kata lain jika mereka dicampak ke pulau yang tanpa siapa2, Bruno masih lagi mampu menghasilkan karya seni berbanding dua Aliff ini..
Kalau kau samakan Anuar Zain dengan Bruno Mars tak mengapa kerana mereka memang sama tahapnya..
Atau kau samakan Aizat dengan Bruno Mars, aku terima lagi..

Bukan masalah Bruno nyanyi lagu omputeh, tapi kekuatan lagu untuk mereka masih belum sampai..
Aku tak sekali-kali memandang rendah dua Aliff ni..
Mereka ada kekuatan sendiri, tambah2 pulak mereka hensem (kate kau) dan untuk jadi artis kat mesia ni cuma perlu hensem saja sebenarnya dan ada belekberi..
Kalau lagi 3 atau 4 tahun, mereka membesarbiak dengan baik seperti Aizat yg banyak cipta lagu sendiri tu, aku akan terima persamaan dengan Bruno Mars tu..
Sekarang ni, aku tak dapat terima 99.9999999999999% dengan persamaan tu..
Kalaulah ada fans dua Aliff yang baca tulisan ni, harap fikir betul2 sebelum kau maki aku atau kau yang bakal terima balik makian itu..

Sedikit cerita pasal Bruno Mars [more]

Aku bukan bercakap atas dasar aku ini orang yang seni keterlaluan..
Ini cuma pandangan kasar yang semua orang boley paham dan semua orang tahu..
Bagaimana artis yang mahukan duit dan bagaimana artis yang mahukan seni..
Memang sekarang ni ape pon yang kau buat perlukan duit, tapi kalau kau jadi hamba duit maka sekadar duit yang kau dapat..
Jujur sikit kalau kau cakap kau mahu jadi orang seni..
Duit itu perkara kedua..

Semakin kurang aku dapat dengar musik2 yang jujur sekarang ni..
Cuba kau dengar lagu Love daripada Pure Vibracion..




Itu jenis lagu cintan-cintun juga seperti dua Aliff punya lagu..
Tapi kau dapat rasa tak bezanya biler dengar lagu tu?
Tak dapat rasa ke kekuatan lagu tu?
Tak dapat? takpelah..
Ok selamat jalan kawan2..
Aku mahukan kesegaran udara dari puncak yang tinggi..
.
.
.

Oct 20, 2011

Signal strength - very good

Apakan daya Wireless Fidelity je kan..
Barang percuma susah nak dapat yang baik..
Sabar sajalah..




Sedangkan manusia yang sebaik-baik kejadian ni pun ada banyak salah silap..
Apatah lagi mesin-mesin atau teknologi-teknologi ciptaan manusia..
Terlalu banyak error yang ada..

Tapi Tuhan lain..
Syukurlah sekurang-kurangnya kau masih boleh bernafas percuma..
Terima kasih untuk kehidupan ini..
.
.
.

Oct 17, 2011

19 Zulkaedah 1432

Hari ini 19 Zulkaedah 1432 Hijrah
Ini tarikh keramat..
Tarikh hebat..
Terima kasih Mak!!!
Terima kasih untuk semuanya..



Esok 18 Oktober 2011 tarikh keramat juga bagi seorang sahabat..
Selamatlah kau sahabat..
Hidup baik2 saja..

23 Zulkaedah 1432 Hijrah..
Bersamaan 21 Oktober 2011..
Juga tarikh keramat buat sahabat..
Aku harap kau selamat dan sejahtera..



22 Oktober 2011 & 25 Oktober 2011 pasti tarikh bermakna buat beliau..
Semoga berjaya kelak..
Pasti ada kemanisan untuk kamu..


28 Oktober 2011 untuk mereka berdua..
Selamatlah kau berdua..
Sudah daftar mengundi??

Keesokannya 29 Oktober 2011 seorang lagi..
Hey aku baru tahu itu tarikh buat kau..
Selamat kau..

10 November 2011 dan 11 November 2011..
Ini tarikh berkembar yang cantik..
Hey kau dan kau, selamat hari kejadian..
Kau perlu gila seperti selalu untuk pastikan aku gembira..



Aku harap kamu semua dan semua kamu selamat untuk hidup..
Semoga berjaya dalam hidup di sini dan di sana..

Untuk bulan, aku minta maaf untuk purnama ini..
Cantiknya kamu tiada aku, menjadi tontonan ramai pada 12 Zulkaedah 1432 dan 27 Zulkaedah sekali lagi tanpa aku..
Aku di puncak bukit menyelesaikan permasalahan..
Tak mengapa, aku pasti ada lagi masa kita bersama, selamanya mungkin..

Ada sedikit tambahan untuk yang terlepas pandang..
27 September 2011..
Khas untuk kau yang bersusah payah menjumpakan aku dengan mahsuri..
Terima kasih dunia..
2 Oktober 2011..
Ada mengaitkan aku dan kau gay, adek beradek dan teman sepermainan..
Apa pun semua itu kau sahabat walaupun perangai kau macam musibat..
.
.
.

Oct 14, 2011

Instrumentalis dua tiga dan empat

Kecenderungan menulis kian merundum, jadi guwa pautkan bunyian yang terhasil dari petikan rambang..

Instrumentalis dua - Apis
Instrumentalis tiga - Guwa
Instrumentalis empat -Guwa

Hasilnya sudah pasti tidak memuaskan kerana audio dan visualnya kelas-rendah..
Tapi jika dimainkan di pemain MPCSTAR 5.3, ok saja..
Tambahan pula, pemain tersebut mempunyai kuasa untuk melebihi volume maksimum (100%)..
Mahukan pemain tersebut?
Dapatkan di SINI..
Pemain video GOM pun boleh tahan juga persembahannya..
Saja mahu berkongsi pemain video yg baik kepada semua..

Idea adalah satu anugerah singkat, jadi jika terfikirkan sesuatu teruslah mencatat di mana-mana agar tidak hilang anugerah tersebut..
Selamat menjalani hari-hari mendatang..
Teruskanlah hidup dengan baik..
Salam Keamanan dari bumi mahsuri..


Updated : instrumentalis empat untuk Yuyu Ali