Jun 28, 2012

Rencana Dan Bencana : Aku Seekor Biawak


Sedang aku melintas jalan menuju ke arah tasik seberang yang menghijau, tiba-tiba ; 'Vrooommm' berdesup laju kereta ni memecut! Mak aih! ikotkan hati aku mahu je aku kejar balik.Tapi aku sabar sebab hari ni aku pose.Aku teruskan perjalanan sambil merenung sepanjang hari dan sambil-sambil lidah terjelir menahan panasnya dunia hari ini.

Mahu tak panas! manusia manusia ni dah tak reti dok diam, asyik menebas dan meneroka.Tamak dan haloba! haa tu tak campur yang merempit lagi, patot la ramai sedare mare aku kene langgar.Tiap-tiap minggu ade yang jadi arwah atas jalan raya tu.

Jadual harianku bagaimana pun tetap sama, maklumlah aku ni sekadar biawak kampung je atau lebih dikenali sebagai 'biawak jagoan kampung'.Aku biasanya dijumpai di Sarawak, Malaysia.Ia terletak kira-kira 70.6 kilometer (44 batu) barat Kuching ibu negeri, sangat dekat dengan sempadan Kalimantan Indonesia. Tapi tu dulu la, sekarang ni bersepah sedare mare aku kat serata dunia (hasil menontong National Geogrhapic). Maaf la lambat sikit kenalkan diri.Tapi aku di sini bukan nak bercerita pasal 'History' aku sekor persekor, tapi perkongsian impian aku dan dugaan aku je.

Siapa tak sedih oi! Hidup aku ni sekadar jilat pagi makan pagi, jilat petang makan petang.Sebab tulah aku berusaha mengumpul tenaga.Siang malam aku berlatih mendaki Gunung Kinabalu tu.Naik berkematu kaki dan tangan aku ni.

Inilah yang dikatakan Jilat pagi makan pagi, Jilat petang makan petang


Hendak dijadikan Al-Kisahnya lah kan, pada satu hari tu aku telah ditangkap.Dorang cakap aku naik gunung tak dak permit! kejadah dia! Aku dikotakkan dan kemudian dibawa kesini.Dan disini aku bahagia.Kenapa?? Kerana impian aku tercapai.

Rupa-rupanya aku ditangkap sebab aku ingin dikaji dan diwartakan sebagai spesis biawak Asia yang baru. Kat sini aku bersama lagi dengan saudare mare seangkatan aku walaupun rupa mereka ni ganas sikit laa.Nama pun da macam komando bhaii! tapi aku panggil dorang komodo aje.Dorang ni baik dan menjaga persahabatan.Aku sungguh bertuah kerana dikurniakan sahabat yang baik dan jauh dari kekejaman Manusia!

Dan akhirnya aku di kepulauan Galapagos! At last Im free from human and the gang! hehe.. kecek omputih skek, name pon oversea boh!

TAMMAT

Penulis asal :  @khalis_ikhlas