Nov 4, 2013

Tahun Baharu Hijrah

Aku rasa ramai yang tak ingat ni tahun ke berapa Hijrah..
Masa ni lah baru nak google, nak cari kalendar Hijrah sebab sebok nak post kat pesbuk lah tuiter lah, "Selamat Menyambut Tahun Baru Hijrah bla bla bla..."

Ehh rileklah, aku yang sebenarnya selalu buat macam tu..Tapi kalau ada yang terasa, baguslah, kita serupa..

Lepas Maghrib hari ni dah masuk tahun ke seribu empat ratus tiga puluh lima hijrah..
Nak sambut tahun baru Hijrah ni tak payah nak berkumpul kat dataran tunggu bunga api, countdown lah konsert lah bagai, bersesak semak sume tu..
Meh aku ajau kat korang skek..

1. Puasa pada hari ini (30 Zulhijjah)
2. Baca doa akhir tahun selepas Asar/sebelum Maghrib hari ini (30 Zulhijjah)
3. Baca doa awal tahun selepas Maghrib (dalam Islam, selepas waktu Maghrib sudah dikira hari baharu)

Haaa semudah a b c bukan? Kalau nak lebih lagi, baca Al-quran selepas Maghrib..Ada jugak yang baca surah Yasin sampai tiga kali, tujuh kali, sebelas kali..Ikutlah kemampuan masing-masing..

Tapi dalam pada kita nak baca doa akhir tahun dan awal tahun ni, ada puak yang mengatakan perkara tu Bida'ah..Depa kata Nabi kita dulu tadak buat pun doa bagai ni..Pastu depa mintak pulak hadis itu ini..

Bagi aku mudah saja..Andai kata perkara-perkara tersebut Nabi kita tak pernah buat sekalipun, bila kita puasa sunat dapat pahala tak? Bila kita berdoa kat Tuhan dapat pahala tak? Bila kita baca Al-quran dapat pahala tak? Sepatutnya dapat kan? Sebab Tuhan dah kata, hang puasa sunat, hang mintak doa kat Aku, hang baca Quran, Aku bagi pahala..Nabi pun mengiyakan kata Tuhan tu..Kalau tak dapat pahala sekalipun, kita buat benda yang baik kan? Bukannya kita pi minum arak ka skodeng orang mandi ka apa ka..

Jangan hang tanya mana aku tau Tuhan dengan Nabi kata gitu, dalam Quran ada dah tulih, bukan sekali dua, banyak kali..Hang pi la cari sendiri dalam Quran..Aku memang bukan jenis manusia suka copy paste ayat Quran ka hadis suma ni..Nanti macam-macam khilaf kalau suka-suka main copy paste ni..

Aku tadak la anti sangat dengan puak-puak ni pasai depa pon semayang, puasa, baca Quran apa suma..Aku cuma anti bab depa membida'ah kan sesuka hati depa tu..Seolah-olah depa tak bagi kita nak buat pahala lebih..

Aku ni tadakla power sangat dalam beragama ni, basic je pun yang aku tau..Cuma kadang-kadang tu cemuih dengan puak-puak ni..Takpalah, hang amekla mana-mana yang elok dari aku, yang buruk tu hang jangan duk ikut pulak..Kita besaq dah kan? Pandai-pandai pilih jalan hidup sendiri, jangan ikut Jalan Pintas..
*Aku tak puasa sunat pun hari ini pasai lupa malam tadi..



1435 HIJRIAH

Nov 1, 2013

Mudah dok mung?

Aku cuma nak bagitau benda paling asas dalam hidup kita sebagai seorang Muslimin dan Muslimat supaya tak jadi macam Musibat..

Masuk rumah sila ucapkan salam..Tak kiralah itu rumah kau ke, rumah Tok Anjang kau ke, rumah Ayah Pin ke, sila beri salam..Walaupun kau duduk rumah tu dah nambelas tahun sekalipun, sila beri salam..Tak kiralah rumah tu tengah ada orang ke takde orang ke, beri salam jugak..

Alangkan Yahudi masuk rumah pun beri salam, inikan kita yang menganut sebaik-baik agama ni..Cuma diorang bagi salam cara diorang la kan..

Ada je hadis-hadis yang mewajibkan, ulang suara meWAJIBkan kita beri salam sebelum masuk ke rumah atau premis yang didiami, tapi aku taknaklah main copy paste gitu jek..Kang dikatakan aku ni cakap tak serupa bikinlah, sembang lebih lah, keyboard warrior lah, itulah inilah..Yelah, sebab perangai aku ni kekadang ngalahkan setan..Sape sangat yang nak ikut cakap setan, ye dok mung?

Dok rok cetong!

Jadi sama-samalah kita mengamalkan benda paling asas sebagai seorang Muslim..

ASSALAMUALAIKUM.....