May 27, 2011

d-major blues dalam hujan


hujan ini membuatkan ku menangis
terlantar sendiri di kerusi malas
suara radio tak menghiburkan
hampir habis rokok sebatang
hari ini membuatku bingung
terlunjur kaki ku di meja usang
siaran tv tak mengasyikkan
habis sudah rokok sebatang
tiada pernah ku bayangkan
seorang wanita itu
amat perlu bagi diriku
tiada pernah ku fikirkan
kehilangan dirinya
amat mengecewakan aku

malam ini membuatku bosan
terbaring longlai di ranjang dingin
suasana bilik tak melegakan
capai lagi rokok sebatang
tiada pernah ku bayangkan
seorang wanita itu
tiada pernah ku bayangkan
amat perlu bagi diriku
tiada pernah ku fikirkan
kehilangan dirinya
tiada pernah ku fikirkan
amat mengecewakan aku


*********************************************

~rastali~
ini band arwah Loloq

Takziah buat keluarga beliau 

May 22, 2011

Secawan kopi

Kopi ini pahit rasanya..
Kelat kurang rasanya..
Kopi cap tupai namanya..
Pak tua sedang menghirup..
Di warung usang hujung kampung..

Kopi ini sedap rasanya..
Cukup lengkap ;
manisnya, pahitnya, lemaknya, rasanya hebat..
Kopi latte namanya..
Pak menteri enak melayani kopi itu..
Di starbucks di tengah kota..

Secawan kopi ini menunjukkan darjat, pangkat dan kuasa..
Mana bisa kopi latte dihirup pak tua tanpa pertolongan pak menteri itu..
Tapi adakah sudi pak menteri duduk bersama pak tua menghirup kopi pahit itu??

Pak menteri pasti sibuk dengan "urusan" beliau..
Katanya ;
kau pakcik tua, duduk di situ jalankan tugas kau untuk berkebun di kampung saja.. Aku perlu bangunkan negara ini untuk kesejahteraan rakyat jelata termasuk kau pak tua..Jadi tunggu saja masa aku akan bersama kau untuk secawan latte nanti..  NANTI  ..  ..  ..

Pak tua itu sudah muak untuk janji itu..
Pak tua menghabiskan hirupan kopi pahit itu sambil menghitung beberapa detik lagi untuk dia pergi meninggalkan dunia nyata ini..
Dan berfikir, bila kata-kata pak menteri itu dapat ditunaikan..


May 19, 2011

Jarak bulan dengan bumi (GMT -08:00)

Hari ni 15 Jamadilakhir 1432 dan pasti ini cerita tentang bulan..
Bulan itu kita nampak cantik bercahaya..
Kita pandang bulan itu seperti berada beberapa langkah dari tempat kita berada tapi hakikatnya nun jauh di sana..
Guwa selalu sangat berharap, berangan supaya bulan itu boleyh sentiasa disentuh dipegang dipeluk dicium..
Tapi itu harapan, angan sahaja..
Bulan itu jauh, nun jauh di sana..
Cuma doa yang guwa panjatkan supaya bulan itu terus cantik bersinar..
Nun jauh di sana..


care of moon


hujan lebat mencurah kini..
maknanya bulan takde..
hilang terang terbit gelap..

May 17, 2011

Fenomena

Guwa melayan cerita abang dol dengan dak apis..
Ala cerita abang dol yang penggali kubur tu..
Lupa ke??
Mungkin tak ingat sangat kan??
Cerita tu tak di wayangkan sebab tu agaknya ramai yang tak ingat..
Tapi pernah jadi fenomena jugak buat beberapa ketika..
Cuma sekejap sangat fenomena tu..

Cerita adnan sempit keluar, hampir setiap baris ayat yang sam sebut tu jadik bahan bicara seluruh pelusuk bumi..
Terbaru cerita hantu kak limah, sampai sekarang ni masih disebut-sebut pasal usop wilcha tu tak kira siapa dan di galaksi mana mereka berada..
*hiperbola

Fenomena dan pengaruh cerita adnan sempit dan kak limah (lebih tepat usop wilcha) sangatlah besar sehingga pada mana-mana peringkat umur sekalipun mereka tahu tentang braDER sam dan usop WILCHA..

Apa yang guwa bimbang adalah kanak-kanak bawah umur yang kepaleotaknya belom mampu menapis mana yang baik dan buruk..
Depan mata guwa terjadi apabila seorang budak menyampok perbualan apaknya dengan ... "ayah kite bakor je kite bakor"..
Ye kita nampak seperti kelakar dengan telatah anak kecil itu..
Tapi rasionalnya, anak itu sangat biadab..
Bukan sekali dua guwa terserempak dengan perkara macam tu tapi banyak kali..
Itu belum lagi pasal seorang anak yang pada pengamatan guwa umurnya 7-8 tahun, memanggil apaknya dengan perkataan "DER"..

Sebenarnya fenomena adalah undian majoriti dan kita adalah pengundi dan penyokongnya..
Apabila ramai yang menyokong, maka bermacam provokasi dan propaganda yang akan berlaku..
Hasilnya juga kita yang tentukan..
Amat malang apabila terlalu sekejap fenomena abang dol ketika itu..
Fenomena yang baik seperti abang dol itu perlu diteruskan sebenarnya dan kita yang perlu mempromosikan..

Jadi semua mari bersama guwa ucapkan ;

Subhanallah wa Alhamdulillah wa La-ila-ha-illa-Allah
Allahuakbar 

Ucapkanlah sebanyak mana yang termampu seperti kita sering mengucapkan perkataan "DER" atau "ce cite ce cite"..

Abang dol yang tabah

Ketabahan Abang Dol menjadi pendorong kehidupan  
TERIMA KASIH ABANG DOL!!!

May 16, 2011

Musik Jamaica

Reggae dan ska sangatlah berkait rapat..
Musik reggae berasal daripada ska..
Musik ska terkenal sebab reggae..

Pada awal pembinaan musik ska, GAGAL..
Yang paling penting, irama dan tempo asal ska bukanlah seperti yang kita dengar sekarang..
"Skanking" yang kita banggakan di gig dan konsert bukanlah begitu asalnya..
Tengok kat SINI untuk joget asal ska..
Baca kat SINI untuk cerita asal ska..
Cuba dengar lagu Inilah ska ; by Gerhana Ska Cinta..
Ada cerita sket2 pasal ska..

[sumber]

Musik reggae asalnya daripada ska..
Lepas musik ska gagal menarik minat pendengar musik terutamanya di Jamaica, pemusik Jamaica kutip balik musik ska dan upgrade kepada rocksteady dan reggae..
Mereka mainkan musik ini sebagai musik lepak2 depan rumah bersama kawan2 sekampung..
Maka banyaklah alat2 musik yang bertaraf "kampung" diselitkan untuk musik reggae..
Musik reggae klasik penuh dengan bunyi2 pelik yang datangnya daripada alat2 musik "kampung" mereka itu..
Apabila reggae dah popular, barulah ska dipandang mulia sebab dapat cipta musik yang unik untuk reggae..
Masa tu, ska dah berkembang di luar Jamaica dan dah hybrid dengan genre lain seperti punk (ska-punk)..

Sejarah penuh pasal ska, rocksteady dan reggae ni lu orang google la..
Wiki pon banyak cerita pasal musik jenis ni..
Kat sini cuma asas pasal musik Jamaica sahaja..
Apa yang korang kena tahu, ska, rocksteady dan reggae ni berasal dari Jamaica sepenuhnya..

Kesimpulan :

Evolution of Jamaican popular music from Ska to Reggae
Ska: Late 50's to mid 60's
Rocksteady: Mid to late 60's
Reggae: Late 60's to present

All three utilize essentially the same rhythmic devices with different accents and tempos.

** Betolkan guwa kalau ada maklumat salah kerana maklumat bukan berasal dari internet semata tetapi dari bacaan majalah musik kira-kira 7 tahun lalu..   

May 2, 2011

Wasiat

Seruan alam memanggil..
Tak pernah aku menolak..
Aku pergi dulu..
Tak lama lagi jumpa kembali..

Kalau ada rezeki jumpalah..

Kalau..

Kadang-kadang boleh guna perkataan tu..
Tapi jangan selalu..
Bahaya..
Rugi..
Buang masa..

Seminggu??
Dua minggu??
Mungkin berminggu-minggu..

Siapa peduli??
Mungkin tiada lagi..






Kredit gambar untuk tuhan yang mencipta alam

Alam bagai mengerti, segala yang terjadi


Bacaan untuk semua masih ada..
Mata masih gagah walaupun berkaca..
Cuma tangan rasa goyah..
Getar..

Jangan pergi semua..
Jumpa di alam nyata nanti..