We're Here

Oct 30, 2013

Burn Bin Najib

Hidup Burn Bin Najib tak seperti yang disangka selepas mendapat keputusan yang agak cemerlang dalam SPM..Beliau "struggle" untuk meneruskan kelangsungan hidupnya dan menyara adik serta ibunya di kampung..Kehidupan di Kuala Lumpur banyak memberi kejutan kepada beliau sehingga beliau tercungap-cungap bernafas dalam kesibukan metropolitan..

Burn Bin Najib mahukan hak yang tepat untuk dirinya dan terus berjuang demi menidakkan penyalahgunaan kuasa oleh mereka yang berjawatan tinggi..Namun begitu, beliau perlu melalui pelbagai proses yang sukar untuk melawan penyalahgunaan kuasa ini sehingga beliau menggunakan kekerasan sebagai jalan pintas..

Suara kecil Burn Bin Najib tidak dipedulikan oleh sesiapa pun, maka tekanan demi tekanan yang terpendam akhirnya menghasilkan keputusan yang kurang bijak untuk menyelesaikan persoalan tersebut..Kuasa Tuhan juga yang paling tinggi, Burn Bin Najib terus rebah daripada berdiri..

"Abang ni mesti orang bijak pandai..Orang bijak pandai memang duduk kat tepi tangga panas macam ni, hisap rokok sorang-sorang..Kalau Abang tak bijak, mesti abang tengah duduk dalam pejabat, ada aircond, pakai smart-smart, kan?" - Gelandangan

*****************************************

Masih ramai yang merempat dalam negara sendiri sedangkan Pak Menteri masih tenang memberi ucapan sambil berdiri..Jangan sampai rakyat bersatu hati menjadi Burn Bin Najib, diletakkan parang pisau di leher Pak Menteri..Sampai masa begitu, negara sudah haru-biru..Siapa mahu ambil jawatan? Terus saja dilepaskan..

******************************************



Burn Bin Najib merupakan watak dalam Filem Jalan Pintas arahan Namron yang diterbitkan oleh RAT Production dan Hyper Pictures..
 
 

2 comments:

MM said...

Kira sekarang ni... Kita tak bijak lah?

RastaMat said...

Itu cuma review sebuah filem..
Tafsiran terpulang kepada masing-masing punya cara..

Banyak perkara sinis yang ditonjolkan untuk membuatkan kita sedar dengan cara hidup era sekarang ni..

Amek yang jernih, buang yang keruh jauh-jauh..