We're Here

May 17, 2011

Fenomena

Guwa melayan cerita abang dol dengan dak apis..
Ala cerita abang dol yang penggali kubur tu..
Lupa ke??
Mungkin tak ingat sangat kan??
Cerita tu tak di wayangkan sebab tu agaknya ramai yang tak ingat..
Tapi pernah jadi fenomena jugak buat beberapa ketika..
Cuma sekejap sangat fenomena tu..

Cerita adnan sempit keluar, hampir setiap baris ayat yang sam sebut tu jadik bahan bicara seluruh pelusuk bumi..
Terbaru cerita hantu kak limah, sampai sekarang ni masih disebut-sebut pasal usop wilcha tu tak kira siapa dan di galaksi mana mereka berada..
*hiperbola

Fenomena dan pengaruh cerita adnan sempit dan kak limah (lebih tepat usop wilcha) sangatlah besar sehingga pada mana-mana peringkat umur sekalipun mereka tahu tentang braDER sam dan usop WILCHA..

Apa yang guwa bimbang adalah kanak-kanak bawah umur yang kepaleotaknya belom mampu menapis mana yang baik dan buruk..
Depan mata guwa terjadi apabila seorang budak menyampok perbualan apaknya dengan ... "ayah kite bakor je kite bakor"..
Ye kita nampak seperti kelakar dengan telatah anak kecil itu..
Tapi rasionalnya, anak itu sangat biadab..
Bukan sekali dua guwa terserempak dengan perkara macam tu tapi banyak kali..
Itu belum lagi pasal seorang anak yang pada pengamatan guwa umurnya 7-8 tahun, memanggil apaknya dengan perkataan "DER"..

Sebenarnya fenomena adalah undian majoriti dan kita adalah pengundi dan penyokongnya..
Apabila ramai yang menyokong, maka bermacam provokasi dan propaganda yang akan berlaku..
Hasilnya juga kita yang tentukan..
Amat malang apabila terlalu sekejap fenomena abang dol ketika itu..
Fenomena yang baik seperti abang dol itu perlu diteruskan sebenarnya dan kita yang perlu mempromosikan..

Jadi semua mari bersama guwa ucapkan ;

Subhanallah wa Alhamdulillah wa La-ila-ha-illa-Allah
Allahuakbar 

Ucapkanlah sebanyak mana yang termampu seperti kita sering mengucapkan perkataan "DER" atau "ce cite ce cite"..

Abang dol yang tabah

Ketabahan Abang Dol menjadi pendorong kehidupan  
TERIMA KASIH ABANG DOL!!!

8 comments:

cuteyes said...

thumbs up entry nih! aku setujuuu! :) hoyeahhh, hoyeahhhhhh....

platipus said...

abang dol yg sgt2 penyabar..........


haish!

± said...

dah mula jadi mindset kebanyakan org m'sia... perkara2 berbau islamik dianggap x cool... abang dol rawks!

emak. bukan penari tiang said...

hari tu aku suruh waheeda buat apa tah, tetiba dia jawab

lek luuuuuuu!!! (tiru kata-kata pelakon debab penyanyi tu apa kejadah namanya aku lupa dalam cerita semerah cinta stiletto - siang tu dia tengok kat astro citra)

terus aku jentik bibirnya! tak berani kata dah sampai skang!

tapi tu la..kalau nak ikutkan pengaruh 'katakata hikmah' dari pelakon dalam filem, cita p.ramlee pun banyak gak!

tak larat la aku nak listing banyak2 tapi hang paham la kan?

sejujurnya aku tak suka budak-budak cakap benda2 macam to..to some people they find it cute la sweet la, tapi aku rasa sangat kurang ajar..

sebab tu aku tak suka guna

ce cite ce itu ce ini yang tengah2 uptodate ni dalam blog..aku rasa sangat loser! hahahahahaha!

Anonymous said...

teringin aku nk jadi sikap seperti abg dol. keje gali kubur pon ak xksh..huhu

intan.maisarah said...

cerita ini
memberi impak yang mendalam
jika dihayati dengan tekun
terimakasih abang dol

- elina - said...

u got the point abg mat !

trima kasih abg mat !

nnt ayh dngn anak ckp guna lu gua je .

husband n wife pulak guna der gua .

kool !

keh keh

husna yg suka pada muzik said...

erm...betol2...fenomena ape ntah yg melanda Malaysia...