Jul 27, 2011

Beban yang nyata





Budak darjah 1 kena jawab soalan macam ni?
Guwa hangin betol..
Tukang buat soalan ni bebal ke hape??
Darjah 1 adalah bersamaan dengan 7 tahun..
Logik ke semua budak tahu maksud label, paham tricky question yang menggunakan perkataan bukan, kenal pokok keembung??
Dey pundek, budak umur 7 tahun, sebut keembung pon tak betol lagi tahu??
Budak umur 7 tahun, tak lancar lagi membaca tahu??
Budak umur 7 tahun yang lancar baca, tak paham semua perkataan yang diorang baca tu tahu??

Guwa cukup tak paham apasal pak menteri yang duk kat jabatan pendidikan tu boley lepaskan buku2 macam ni..Soalan exam budak umur 7 tahun pon macam celaka susah..Tak logik..
Tak belajar perkembangan kognitif, sosial dan emosi kanak2 ke??

Guwa ada tulis sket kat SINI..
Kalau siapa2 ada kenal pak menteri kat bahagian pendidikan negara ni, suruh dia baca apa yang guwa tulis kat sini..
Harap2 bakal che'gu dapat suarakan pendapat ke bahagian atas..
Ubahla bagi logik sket..
Masing2 belajar tinggi kan..
Buat yang terbaek che'gu!!!

12 comments:

anak murid cikgu mat said...

haa...
kan cikgu mat da marah..

Anishaway said...

Cikgu Mat, umur saya dah angka 2 pun saya tak tahu pokok keembung tu hape.. heee.

Ni bebudak cecita nak jadi saintis boleh lah bagi buku cenggini.

aleen aiden said...

aih,marah nampak abam?keh3

maCy said...

um, pokok keembung tu utk kasi label bhg pokok j. dlu leaf, semua tu blaja dlm bi, skg dlm sains. now sains da malay balik.

dlu kecik2 ase pna jmpe da name tu ta phm pn tp ble beso ni tau da. tau da pna jmpe dlm buku j la pokok nye ta knl jgk..

kanak2 arini advance. jgn underestimate mereka.




dari saya si bakal guru.

RastaMat said...

maCy

saya bukan memandang rendah keupayaan kanak2 sekarang..
ya mereka "advance" tapi dalam perkara yang berbeza dan pelbagai..

saya tahu kamu bakal che'gu dan kamu patut tahu bahawa tugas kamu sangat mencabar untuk kanak begini bukan?

bersama kita cuba corak masa depan kanak2 malaysia..
semoga berjaya Che'gu maCy humAira..

maCy said...

dan kerana itu keupayaan mereka digilap dgn plbagai kaedah dan gaya pmbljrn..

cuma, exam based style yg perlu diubah..

terima kasih utk doa itu :)

Sca Ndx said...

maybe budak2 dah tahap adi putra? :P

MATAHARI said...

Erm, sistem pendidikan bagi aku tak cukup umph dan lambat. tapi kemahiran kanak2 punya daya berbeza ikut kepintaran dia untuk mengimitasi.

apik pehe said...

wohhh..memang tak patot la...tau budak skang lebih pandai secara genetiknya..tapi kena pikir gak pelajar2 lain..

macam apik..balik jer rumah..adik darjah dua suruh ajar dia math..perghh..dah la inggeris..soalan pula berbelit..apik sendiri tak paham...macam mana la budak2 darjah dua bleh paham semua tu..

boleh je nak buat budak2 pandai secara advance dari biasa..tapi kena pikir gak cara budak tu..hehehe..

aleen aiden said...

ehem2!

RepublicAku said...

keh3 baru kau tahu ...mereka faham cuma kita yang ketinggalan...kita yang tidak cukup info mereka ok...anak2 buah aku jer...

shizuka said...

kecit2 dah bg solan yg mncbar2.haish.kesian.