Betol jugak orang tua ni cakap..
Bukan nak banggekan negara omputih, tapi kongsi2 ilmu tu lagi banyak pekdah daripada berlumba-lumba nak dapat gred baek time blajar kat skolah..
Ape yang guwa dengar ; Die cakap kat amerika, dorang takde exam sampailah umur dorang 10 tahun..
Dorang fokus kat emotional, cognitive n social development untuk budak2 kecik kat sane..
Setakat budak2 tak reti membace, mengire, menulis mase umur 7-8 tahun tu normal..
Dorang ajar budak2 tu jadi orang dulu..
Biler dorang dah stabil jadi orang, mase tu la nak sumbat segala macam ilmu menulis membace mengira tu..
Untuk bakal2 che'gu yang nak ngajor budak2 skolah rendah ;
Janganlah dok tension sangat ngan budak2 yang korang rase bebal sangat nak terima ilmu mase umur 7-8 tahun sebab level IQ kanak2 ni tak same..
Kalau yang cepat tu, umur 6 tahun pon dah boley membace mengira sume..
Level IQ kanak2 akan stabil mase umur dorang 9-10 tahun..
Mase tu baru boley push dorang untuk belajar akademik ni..
Orang kate tu dah mumaiyz, dah kenal mane baik mane burok..
Pengalaman guwa jage anak2 sedare guwa ;
Ade yang dah pandai tengok jam mase umur 7 tahun, ade yang tak reti kire 1 sampai 10 mase umur 7 tahun, ade yang dah boley bace surah al-Fatihah mase umur 8 tahun..
Tapi biler masing2 dah umur 9-10 tahun, guwa nampak level dorang lebey kurang je sebenarnye..
Tension syal kecik2 dah ngadap buku camni |
Tak silap guwa Dr. Hasnah cakap Singaporepura n Brunei dah follow style belajar macam ni..
Mansuhkan sume exam sampai umur 10 tahun then buat sharing learning punye style..
Budak2 ni datang skolah, dok borak2, nyanyi2, tukar2 buku ngan kawan2, maen2 ngan kawan2 then balik..
Tengok kat mate kasar memang macam tak relevan sharing learning ni, tapi dah terbukti lebey berjaya daripada competitive learning..
Dorang tak perlu bawak buku teks 6-7 bijik + buku tulis + buku itu buku ini pegi sekolah mase umur 7-8 tahun..
Tak logik syal budak2 boley terima ape yang ade kat buku2 tu sume..
Buang tenage je sume tu..
Harap pasni sape2 yang nak jadik menteri pendidikan, boley la pikir2 sket camne nak ubah sistem blajar kat negara ni..
Jangan sebok nak tukar sains matematik dalam english la hape la..
Basic pon tak betol lagi, nak buat macam2 plak..
Kompom tak jalan punye..
Negara ni still pegang kat prinsip competitive learning..
Konon2 bersaing secare sehat nak dapat gred baek dalam kelas..
Sape dapat no 1 tu pandai, no last tu bodoh..
Mentaliti budak pon jadik tak betol kat situ..
Patotnye pegi skolah nak blajar, bukan nak dapat no 1..
Kalau lu orang blajar pasal mental development kanak2, kompom lu rase berdosa sebab buat kat anak2 o adik2 o budak2 kecik tu rase tak bebas untuk berfikir..
Tak gune kalau dapat no 1 tapi tak belajar macam mane nak hidop..
Macam si Hellioz cakap ; "...Result atas kertas lu bukan jaminan untuk hidup yang sempurna semua orang kata. Itu semua bohong...." , dari entri NI.
Same2lah pikir camne cara yang betol nak ajar budak2 sebab tak lama lagi dorang yang pegang negara ni..
Lagipon zaman teknologi ni macam2 cabaran untuk budak kecik..
Jangan sampai dorang ni rosak sudahla..
Sayang negara ni sket..
7 comments:
suke bce ni :)
baikk
wahh!best entry ni mat. aku setujuuuu..!!:)
suke bace ni..
baikk
aku dulu darjah 3 baru pandai mengeja so aku tiru ja komen kat atas..
okay.
kanak - kanak sebenarnya semakin terbeban dengan expectation orang dewasa yang expect dorang dapat baca/mengira by the time they reach seven.
kesian.
Mmg result atas kertas lu x jamin ape2 pon dlm hidup..dan yg lu blajar pon belum tentu jamin ape2..tp sekurang-kurang nya..kertas tu beri makne sikit, susah payah lu naik moto g kelas, redah ujan, panas terik sume..lg ble moto rosak ke pejadah kn...at least it worth it.
oh terckp org putih plak. maaf la..tertaip.
love, ika.
@Anonymous
ini budak punye cerita..
harap maklum..
Post a Comment